بيولوجيا – ביולוגיה

תוכנית הלימודים רומות הלמידה:

תוכנית הלימודים מגוונת מאוד וכוללת נושאי ליבה שהם חובה ונושאי בחירה.
בחינת הבגרות עצמה מתחלקת לבחינה עיונית ובחינה מעשית. הבחינה העיונית מהווה 3 יחידות לימוד מתוך החמש והיא כוללת נושאי ליבה שהם חובה ונושאי בחירה :
נושאי הליבה הם: גוף האדם, אקולוגיה והתא. את הנושא הראשון גוף האדם, לומדים בכיתה י'. ניתן לגשת לבחינה עיונית אחת השווה 1.5 יחידות לימוד בכיתה יא' ואז משלימים את הוראת שני הנושאים האחרים אקולוגיה והתא. להשלמת הבחינה העיונית – 1.5 יחידות נוספות – שאותה עושים בכיתה יב' יש לבחור לפחות שניים מנושאי הבחירה הרשומים להלן אשר מהווים 0.9 יחידות לימוד. נושא נוסף השוו 0.6 יחידות לימוד הוא נושא מחקרי העוסק בתחום הביוטכנולוגיה או ההתפתחות העוברית או המגוון הביולוגי ואותו לומדים באמצעות קריאת מאמרים.

סה"כ הבחינה העיונית כוללת, אם כן, 3 יחידות לימוד. (2 יחידות נוספות להשלמת החמש ראה בהמשך).

נושאי הבחירה הם:
מערכת הובלה בגוף החי (מערכת הדם, מערכת הנשימה, מערכת ההפרשה וויסות חום) ובצמח.
תקשורת וויסות ותיאום, נושא זה כולל את מערכת העצבים ואת המערכת ההורמונלית.
הזנה בבעלי חיים ובצמחים.
תורשה, אבולציה וטיפוח.
רבייה באדם בעלי חיים ובצמחים.
מיקרואורגניזמים.

שתי היחידות הנוספות להשלמת חמש היחידות הן חלק מעשי וכוללות:
1. מעבדה – (רק למי שעושה חמש יחידות) המהווה 1 יחידת לימוד. ביחידה זו מתנסים במיומנויות של עריכת הניסויים, תכנון ניסוי ויכולת ניתוח של הממצאים. בחלק זה משולבים גם המיקרוסקופ והמחשב.
2. עבודה אקולוגית – העבודה מהווה 1 יח"ל מ- 5 יח"ל, העבודה כוללת שאלת שאלות אקולוגיות, איסוף נתונים בשדה וניתוח התוצאות והסקת מסקנות.
התלמיד יבחן בע"פ על העבודה הכתובה.